Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt
    Hjem Specialbørnehaven Brombærhuset

Specialbørnehaven Brombærhuset

Velkommen i Brombærhuset

Specialbørnehaven Brombærhuset er beliggende i Funder.

I Brombærhuset er der pt. 14 pladser, hvor børnene er visiteret til en specialpædagogisk Indsatsplads efter dagtilbudsloven. Der er to forskellige niveauer for indsatspladser: særlige pædagogisk indsat 2 (SPI2) og særlige pædagogisk indsats 3 (SPI3). Se målbeskrivelser.

Specialbørnehaven pædagogiske afsæt er relationspædagogikken, hvor forståelsen er, at mennesker udvikler identitet igennem samspil med andre, og at samspil forudsætter kommunikation. Der lægges vægt på at skabe et inkluderende miljø, med afsæt i det enkelte barns udviklingspotentiale og ressourcer, hvor børnene støttes og opmuntres til at have indbyrdes sociale relationer.

I Brombærhuset arbejdes der blandt andet med følgende metoder: KRAP, alternativ kommunikation (ASK), og Karlstad metoden. Vi anvender tegn-til-tale, PECS, støttesystemer i form af guidning, visualiseringssystemer med boardmarker, billeder, iPads osv. Ligeledes anvender terapeuterne forskellige tests og metoder til udredning af børnene.

Vi arbejder desuden ud fra en sanseorienteret tilgang, hvor Snoezel og Low Arousal anvendes.

Vi mener, at det er vigtigt, at børnene får varierede sansemæssige oplevelser, hvilket vi tilgodeser i vore miljøer såvel ude som inde.
Svømning i varmtvandsbassin indgår som et fast ugentligt tilbud til børn på SPI3. Herudover benytter vi os naturligvis af beliggenheden i et naturskønt område.

Med udgangspunkt i barnets ressourcer, udarbejder vi pædagogiske og terapeutiske mål og handleplaner, som danner grundlag for det daglige arbejde med barnet.

Der arbejdes ud fra konkrete mål og delmål, der løbende evalueres og der afholdes årlige statusmøder med deltagelse af forældre, socialrådgiver og PPL.

Personalegruppen i Brombærhuset består af 9 pædagoger, 1 fysioterapeut og 1 egoterapeut.

Læs mere om Brombærhuset

Særlig Pædagogisk Indsats 3 (SPI3)
Målgruppen er børn i alderen 0-6 år, der på grund af en betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, har behov for støtte i en vekselvirkning mellem et skærmet miljø og det almene børnefællesskab - både specialpædagogisk, ergoterapeutisk og fysioterapeutisk. Der arbejdes både mono- og tværfagligt. Kendetegnende for børnene er at de har behov for at være i et skærmet specialpædagogisk behandlingsmiljø.
Med udgangspunkt i barnets ressourcer, udarbejdes der pædagogiske og terapeutiske mål- og delmål i individuelle udviklingsplaner, som danner grundlag for det daglige arbejde med barnet.
Der arbejdes kontinuerligt og målrettet med at barnet kan indgå i små og større børnefællesskaber med almengruppen. I denne proces arbejdes der med afsæt i barnets forudsætninger og behov for spejling, kommunikation og social interaktion i de almene små børnefællesskaber.
Kørsel til og fra tilbuddet er ikke inkluderet.

Særlig Pædagogisk Indsats 2 (SPI2)
Målgruppen er børn i alderen 3-6 år med fysisk- og psykisk funktionsnedsættelse, der har et behov for en specialpædagogisk indsats. Børn på SPI2 kan tilbydes periodisk ergo- og fysioterapi enten på hold eller som individuel træning med henblik på udredning af behov og eventuel indsats.
Der arbejdes målrettet på at tilrettelægge en specialpædagogisk indsats, hvor der tages særligt hensyn til barnets behov for hjælp til udvikling og støtte til at kunne indgå og trives i små og større børnefællesskaber. Der tages afsæt i barnets forudsætninger og forsinkede udviklingsniveau.
Børnene har generelt brug for stor voksenguidning gennem alle dagens aktiviteter og overgange. Der tilrettelægges læringsmiljøer i mindre børnefællesskaber, hvor struktur, forudsigelighed, tilbagevendende aktiviteter og rutiner er nøglebegreber. Der arbejdes målrettet med barnets sociale, kommunikative og kognitive kompetencer, f.eks. gennem alternativ kommunikation, tegn til tale, skemastrimmel med boardmakerbilleder, arbejdskasser med opgaver inden for sprog, kognition mv.
Med udgangspunkt i barnets ressourcer, udarbejdes der pædagogiske og terapeutiske mål- og delmål i individuelle udviklingsplaner, som danner grundlag for det daglige arbejde med barnet.
Kørsel til og fra tilbuddet er ikke inkluderet.

Når et barn er visiteret til Specialbørnehaven Brombærhuset bliver forældrene inviteret til besøg for at se børnehaven. Derefter inviteres til indskrivningsmøde, hvor forældre deltager sammen med personale fra børnehaven, samt familierådgiver. Der kan eventuelt deltage personale fra afgivende institution eller dagpleje.

I Brombærhuset holder vi hvert år årstidsfester for børnene, og deltager i Festivand i uge 39.

Jane Trangbæk

Daglig leder

+4520185206

Jane.Trangbaek@silkeborg.dk

Denne PDF er genereret den 06-11-2025 14.32

Daginstitutionen Funder

En institution i Silkeborg Kommune

Kontakt Daginstitutionen Funder

Gå til: